Varmesko er sko med varmetråder som får strøm fra et integrert batteri. Mange personer med kuldeintoleranse får varmesko gjennom NAV Hjelpemiddelsentralen. Det har vært en stor utvikling på varmehjelpemiddelområdet de senere årene hva angår komfort, utseende og teknologi med varmehjelpemidler. Dette har gjort at varmesko er blitt et hjelpemiddel som er lett å bruke, og bidrar til at flere kan delta i utendørsaktiviteter om vinteren.
Artikler relatert til varmesko
– Varmehjelpemidler
– Varmehjelpemidler – hva er det?
– En ny verden med varmehjelpemidler
– Varmehjelpemidler – en orientering
– Test av varmehjelpemidler
Når det snakk om varmesko, snakker man da om vinter sko for barn og voksne. Her blir varmetraden sydd inn i inneforet på skoen, og som oftest blir batteriet integrert i skoen så det er ikke mulig å se det. Dette er et spesielt godt alternativ for barn som er mye ute i barnehage eller skole, sitter mye stille, eller er avhengig av ekstra varme for å opprettholde normal kroppstemeratur i bena. Ved søknad til NAV Hjelpemiddelsentralen om varmesko, må det ekstra begrunnes hvorfor det ikke er tilstrekkelig med varmesokker som er et billigere alternativ. Varmesko går inn under gruppen varmehjelpemidler, og kan søkes på gjennom NAV Hjelpemiddelsentralen.
Leverer din bedrift varmehjelpemidler? Bli oppført i hjelpemiddeloversikten
Hvem leverer varmesko?
Cypromed AS var først ute på markedet med varmehjelpemidler i Norge, og har et tett samarbeid med flere sykehus og ortopediske bedrifter både i Norge og Sverige. Gjennom dette samarbeidet -og etter tilbakemeldinger fra brukere av disse hjelpemidlene, blir produktene stadig videreutviklet og forbedret. Cypromed leverer varmehjelpemidler og varmeprodukter til Hjelpemiddelsentralene i Norge. Les mer om Cypromed
Søknad om varmesko fra Hjelpemiddelsentralen
Det kan gis stønad til spesialutviklede varmesko dersom vedkommende pga. sykdom har vesentlig og varig innskrenket alminnelig funksjonsevne på grunn av anfall av blodåresammentrekninger i tær som utløses av kulde og fører til unormal blekhet og cyanose. Det skal alltid foreligge anbefaling med diagnose fra lege. Ved NAV Hjelpemiddelsentral skal saksbehandlingstiden være maksimalt fire uker. Etter positivt vedtak bestilles varmeskoene fra leverandør av varmehjelpemidler. Hjelpemiddelsentralen gir stønad til rimeligste hensiktsmessige løsning. En kan ikke kreve hjelpemidler av et bestemt merke. Ved behov for spesifikk/annen løsning fra en bestemt leverandør må dette begrunnes ut fra brukers funksjon og hva varmehjelpemiddelet skal benyttes til. Se måleskjema for varmesko som legges ved søknaden til Hjelpemiddelsentralen.
Tilbake til oversikt over varmehjelpemidler
Varmesko
Leave a reply