Ombord med verdighet og økt sikkerhet

Vi reiser mer og mer, og veien mellom ulike verdensdeler er blitt kortere takket være gode fremkomstmiddel som blant annet fly. Men for å kunne reise med fly må man nødvendigvis kunne komme ombord først.
Å skulle gå om bord i et fly kan for mange være helt ukomplisert. Men har man en funksjonshemming og eventuelt er avhengig av rullestol kan entreen bli både uverdig og kronglete. De fleste trapper/broer er bratte og byr på utfordringer for mange passasjerer.

Ofte kan løsningen bli at noen må bære vedkommende inn på flyet. Dette kan oppleves uverdig for passasjeren, og det er også risikofylt både for passasjeren og den som skal bære.
Den nye løsningen som ble presentert i Birmingham tirsdag 18.februar kan være den endringen som trengs. Norges Handicapforbund var invitert med da den nye ombordstigningsløsningen ble presentert.
Ingen stigmatisering, mer liket
Denne nye mobile broen kan brukes av alle passasjerer og dermed unngår man særløsninger og stigmatisering. Det blir mer helhetlig og funksjonshemmede går ombord på lik linje med de andre passasjerene.
Fra rullebanen til flydøra går broen i tre sløyfer. Og den sørger for at ombordstigning ikke blir ubehagelig for verken funksjonshemmede eller noen andre.

Nesebroer som skal være den beste løsningen er ikke å finne ved alle flyplasser og den kan heller ikke brukes på småfly.
Derfor ville denne nye broen endre mye for både flyplasser og passasjerer. En felles adkomstvei for alle. Den brukes også på fly med innebygd trapp, noe som betyr økt trygghet da de bratte trappene kan by på utfordringer for mange, både småbarn, eldre og alle som måtte ha redusert bevegelighet.
Den er laget i flere modeller og for de aller fleste flytyper, fra Boeing 737 til Dash 8 og mindre, utenom de aller største, som flyr på lengre internasjonale ruter. Og kan derfor brukes ved de fleste flyplasser i landet.

Men den må først modifiseres noe for å kunne passe etter de kravene som NHF har spilt inn til produsenten.. Den typen som ble presentert i England har en noe for høy stigning, og denne må justeres.
NHF samarbeider med Avinor i et bakkeutstyrsprosjekt og man må teste flere typer før det tas en avgjørelse. Det er i første omgang tenkt at man prøver ut den engelske broen ved Gardermoen.
Denne broen vil ikke bare gi likeverdige løsninger og felles adkomstvei, men også øke sikkerheten for alle flypassasjerer. Og dermed også komforten.
Igjen kan dette bety at flere kan og vil reise med fly. Funksjonshemmede trenger ikke grue seg til å gå om bord, da hele reisen blir mer behagelig.

Ansatte ved institusjoner kan lettere ta med brukere på reiser. Det vil kunne spare noen utgifter da antall nødvendig reisefølge kan gå ned. Nettopp fordi det er enklere å komme seg ombord.
Broen gir flere muligheter for mange.
Å få med småbarn om bord kan også være kronglete når man har håndbagasjen med. Broen kan lette dette ved at man bruker en trillevogn for å få barnet inn på flyet.
Den nye broen er en løsning som letter ombordstigningen og gjør turen behagelig fra starten av for alle passasjerer.

Hva synes du om den nye flyrampen? Legg igjen din mening eller en kommentar i kommentarfeltet under.




Leave a Reply

Your email address will not be published.