Det er ikke lenger noen tvil om at sosiale medier er kommet for å bli. Bedriftene legger både tid og penger i å være til stede i de medier der både kunder og samarbeidspartnere befinner seg. Sosiale medier har gitt muligheten for bedrifter å knytte et tett forhold til sine kunder, og gjøre dem til faste tilhengere som bidrar til å spre bedriftens budskap til massene. Men hva med hjelpemiddelleverandørene, har de nytte av å være tilstede i de sosiale medier?
Hjelpemiddelleverandørene i Norge har lenge sittet på gjerdet, og ventet med å engasjere seg i de sosiale medier. Mye av grunnen til dette er at leverandørene har strenge regler å følge i forhold til hvordan de har lov til å promotere sine produkter og tjenester. NAV er ofte den største kunden, og leverandørene har vært redde for å bryte reglene i forhold til annonsering. Den tiden er nå snart forbi, både brukerne og fagpersonell ønsker å bli oppdatert på nyheter og hva som finnes av hjelpemidler i de medier de selv opererer i. En brukerundersøkelse som ble gjort i 2010 fastslo at over 85% av brukerne av sosiale medier, ønsket å få kundeservice og oppdateringer fra bedriftene i de sosiale medier. Nå er det brukerne som bestemmer, og bedriftene har å tilpasse seg, og være til stede der kundene befinner seg.
Mye av frykten som ligger i det å være tilstede i de sosiale medier handler om uvitenhet. Mange bedrifter vet ikke hvordan man oppretter profesjonelle profiler i de sosiale medier som Facebook, Twitter og YouTube, og vet heller ikke hvordan de skal kommunisere med potensielle kunder og brukere. I tillegg er man redd for at man skal få negative kommentarer, og at man skal åpne virksomheten for mye. Fallgruvene er mange, men gjør man det skikkelig kan man oppnå gode resultater raskt, og bygge en stor tilhengergruppe med fans som hjelper bedriften med å spre informasjon om deres produkter og tjenester.
Som alt annet innen virksomheten så krever sosiale medier både innsats og tid. Det holder ikke å bare opprette profiler i de sosiale medier, og regne med at det da skal gå av seg selv. Satsningen må inkluderes i markedsplanen, og bedriften må gi ansvaret for oppfølging i de sosiale medier til en person i virksomheten som er kjent med tjenestene, og som har lyst å være tilstede. Videre må bedriften opprette klare retningslinjer hvordan man skal opptre i de sosiale medier. Har bedriften en markedsansvarlig så må denne personen kurses, og det må settes av tid slik at denne personen får muligheten til å følge opp.
I dag er det slik at hvis ikke din bedrift bygger et tett forhold til dine kunder og samarbeidspartnere i de sosiale medier, så vil konkurrentene deres gjøre det. Det er bare et tidsspørsmål. Er man tidlig ute nå som konkurrensen blant hjelpemiddelleverandørene er lav, øker også sjansene betraktelig for at det blir en suksess.
Hvilke tjenester bør bedriften fokusere på?
Facebook
Facebook er en velkjent og meget populær sosial nettverksside, som gjør deg i stand til å komme i forbindelse med folk over hele verden, uansett hvor de befinner seg. Enten du ønsker å markedsføre deg selv eller forretningsvirksomheten din, gir Facebook deg fantastiske muligheter til å oppnå helt gratis eksponering. Facebook er det desidert største sosiale mediet som er i Norge. Med over 2,5 millioner norske registrerte brukere over 13 år. I januar 2011 hadde Facebook flere søk i Facebook sitt søkefelt enn Google på en dag. Under finner du to eksempler på hjelpemiddelleverandører som har en bedriftsside på Facebook. De har opprettet den, begynt å bruke den, men har tydlig ikke en plan bak bruken av den.
Krabat på Facebook ( Trykk på bildet for å komme direkte inn på Facebook siden. )
Hepro på Facebook ( Trykk på bildet for å komme direkte inn på Facebook siden. )
Twitter
Twitter gir deg mulighet til å følge og bli fulgt av mennesker som deler de samme interessene som deg, eller som tilhører den samme industrien som deg, ved å bruke Tweets. En Tweet er en kort beskjed, på mindre enn 140 tegn, som gir deg anledning til å fortelle andre hva du gjør akkurat nå.
Norges største hjelpemiddelleverandør Handicare på Twitter. Som du ser er de registrert, men har ikke begynt å bruke det aktivt enda. ( Trykk på bildet for å komme direkte inn på Twitter siden. )
YouTube
YouTube ble lansert i 2005, og er en verts- og deltakernettside for videoer, som gjør det mulig for brukerne å laste opp videoene sine og dele dem med resten av verden. YouTube eies av Google og har i løpet av meget kort tid blitt et av favorittnettstedene på Internett.
Video fra Permobil. Et godt eksempel på en video som er rettet mot barn. Hjelpemidler trenger ikke være kjedelig.
Video fra Krabat. Kreativ video som viser et nytt hjelpemiddel på en tøff måte.
http://www.youtube.com/watch?v=dNVrBrppKFs&feature=player_embedded
Begynn i det små
Det mange gjør feil når de skal satse i de sosiale medier , er å gape over for mye. Begynn med å opprette en bedriftsside på Facebook, en såkalt Fan Page. Lær deg så å bruke denne profesjonelt før man går videre og prøver seg i et annet medium.
Selv om man ikke går i gang med de andre sosiale mediene med en gang, så registrer profiler der for å sikre bedriftsnavnet. Etter et søk på flere hjelpemiddelleverandører på Facebook og Twitter, ble det oppdaget at flere av bedriftsnavnene allerede var tatt, men av andre bedrifter eller personer. Så dette er viktig.
Skaff deg kunnskapen som trengs
Sosiale medier kan fort bli et tidssluk hvis man ikke helt vet hvordan man skal bruke det. Derfor er det viktig å tilegne seg den kunnskapen som trengs for å bruke sosiale medier profesjonelt. Man sparer tid, og man får lært det skikkelig fra dag en. Gjennom Hjelpemiddelmagasinet Ergostart kan nå alle kunder få personlig coaching eller kursing i hvordan man som hjelpemiddelleverandør skal bruke sosiale medier profesjonelt. Det er viktig å være tilstede, og gjør som Handicare AS, la 2011 være året der din bedrift tiltrekker seg nye kunder og samarbeidspartnere med sosiale medier.
Ta kontakt med Hjelpemiddelmagasinet Ergostart idag for en prat om sosiale medier.
Følg Hjelpemiddelmagasinet Ergostart på Facebook