De to siste produktene fra Hepro AS Er ”Artic Swing”, en løfte- hevestol og El-bilen ”Kabin Breeze IV”. De er norskproduserte og tilfredsstiller de høye kravene både til komfort og sikkerhet og ikke minst til design.
Tekst og foto: Randi Nordset
Hepro AS har levert løftestoler til det norske hjelpemiddelmarkedet i 20 år. De startet med import men produserer nå alt selv. Firmaet har også levert elektriske rullestoler for utendørs bruk i 20 år. Kabin til Breeze IV ble utviklet i perioden 2003 til 2005. På begge produktene er det lagt stor vekt på design og estetikk.
Hjelpemidler skal ha fin design
Arctic Sving er designet og produsert i Norge. Stolen har oppreisingsfunksjon og hjelper deg opp og ut av stolen, det er behovet for denne funksjonen som avgjør om stolen dekkes av rikstrygdeverket/NAV. Privatsalget på dette produktet er også økende,
– Et hjelpemiddel trenger ikke se ut som et hjelpemiddel. Derfor ble det lagt stor vekt på design når Activ Swing skulle produseres, mener salgssjefen for Hepro AS, Berit Jødahl.
– Ingeniørfirmaet Shape i Ålesund hjalp oss med den tekniske biten. Våren 2006 var produktet klart for markedet og fremstår nå som et produkt vi kan være stolt av.
God funksjon er hele vitsen
– For eksempel har stolen en tilt funksjon. Dette bedrer både komfort og trykkavlastning. Tilt funksjonen er dessuten helt nødvendig for å få drenasjeleie, dette er spesielt viktig for pasienter med dårlig sirkulasjon. I tillegg er dette viktig for hjertepasienter, fremhever hun.
Stolen er bygget over en lest fra 1994. Produktet het da “Sving Standard”, og den hadde firmaet i 6 år uforandret.
– De fleste kjøper denne privat, men spesielt muskelsyke og MS pasienter har stor nytte av denne stolen. I tillegg kan både parkinson pasienter, pasienter med hjerneblødning og hjertepasienter få den som hjelpemiddel fra hjelpemiddelssentralen, påpeker hun.
– Rett løft er veldig viktig om du er så muskelsvak at du ikke kommer deg opp av stolen. Da vil denne løfte deg helt opp, slik at overgang til eventuell rullestol blir lett å klare selv, forteller Jødahl. Hun legger til at nå kan standardproduktet stilles inn til de aller fleste brukere og presiserer at du skal ha behov for løftet for å få den innvilget fra hjelpemiddelsentralen.
Prisen halvert siden 1991
Det er et relativt kostbart produkt, men det er viktig å presisere at prisen er halvert siden 1991
To motorer, trafo og håndkontroll som styrer funksjonene, i tillegg til svingmekanismen som er standard, da mener hun du får mye for pengene.
– Nå koster dette produktet omlag fjorten tusen kroner. Det morsomme er at når jeg begynte i denne bransjen i 1991 kostet stolen, som på langt nær hadde disse funksjonene, trettito tusen kroner, smiler hun.
Resirkulering viktig
En annen viktig ting med stolen som de tenker mer og mer på for hver gang de utvikler den, er nytteverdien for hjelpemiddelsentralene. Når produktet blir levert ut til bruker, vil den gjerne bli brukt mellom ett og åtte år.
– Når produktet så skal leveres tilbake til sentralen blir den resirkulert og får ny bekledning. Alt som heter skum og tekstil plukkes vekk og desinfiseres. Den smøres opp og får et resirkuleringssett, forklarer Jødahl.
– Dette gjør selvfølgelig bruken av stolen mye billigere på lang sikt, presiserer hun.
– Det er som du forstår mange hensyn å ta for oss som driver med produktutvikling, tilføyer hun.
Rullestolenes Rolls Royce
Hepro har levert elektriske rullestoler for utendørs bruk i 20 år. Breeze IV kom på markedet i Norge i 2005, da med kabin som tilbehør. Kabinen skulle produseres ute i Europa. Etter tre års arbeid tilfredsstilte fremdeles ikke produktet firmaets høye krav, og prosjektet ble tatt hjem til Norge.
– For å imøtekomme et økende behov i markedet, basert på at det i dagens samfunn blir flere og flere eldre, samt at flere lever lenger med alvorlig sykdom, ble det satt i gang et prosjekt for å skaffe en kabin til vår elektriske rullestol Breeze, forteller Jødahl til Ergostart.
– På slutten av åtti tallet hadde vi en trehjulsbil som var veldig populær. Så skjedde det noe i markedet omlag ti år senere hvor alt markedet ville ha firehjuling, og da ble det slik. Etter mange runder både i inn og utland, ble Kabin Breeze IV til, sier hun.
Det stilles store krav til et slikt produkt for at det skal kunne dekke alle behovene til de ulike brukerne. Også her er det designer Fredrik Torsteinsen de har konsultert. I tillegg har produktet fått flere funksjoner for å dekke dagens krav i hjelpemiddelmarkedet.
– Utforming og tilbehør er fremkommet etter tilbakemeldinger fra fagpersoner og kunder i hele landet. Kabinen er romslig og oversiktlig, og spesielt designet med tanke på at bruker skal ha det komfortabelt når kabinen er montert, forklarer hun.
Hun forteller også at bilen har speil, vindusvisker og spyleanlegg som standard. Webasto varmeapparat, radio med cd spiller og innvendig belysning fås som tilbehør. Sikkerhet er viktig, og derfor er bremselysene montert høyt opp, noe som gir en sikker ferdsel i trafikken og trygg kjøring.