Det er mye du må tenke på når du oppretter en nettside. Innholdet må selvfølgelig være førsteprioritet, men for at de besøkende i det hele tatt skal legge merke til innholdet må siden også være innbydende. En viktig ting mange glemmer når de lar seg rive med av utvalget av farger, mønstre, animasjoner og andre designelementer, er lesbarheten. Fargevalget er en av tingene som har mye å si for lesbarheten.
Hva skal nettsiden formidle?
Det ligger som regel flere tanker bak fargevalget på en nettside enn personlig smak om hva som ser fint ut. Farger sender signaler og assosiasjoner, og er med på å formidle verdier og budskap. Farger kan ganske enkelt fungere som bærere av mening, og dette er noe som tas hensyn til når du bygger en merkevare for deg selv eller en bedrift.
Blå er for eksempel den mest populære fargen blant store bedrifter verden over, og det er ikke en ren tilfeldighet. Fargen sies å symbolisere pålitelighet og ansvarlighet, og er derfor hyppig brukt av blant annet finans- og teknologiselskaper.
Et annet eksempel er fargen grønn, som blant annet symboliserer rikdom og prestisje. Grønt brukes innen en rekke ulike sektorer, deriblant finanssektoren. En annen bransje som har en forkjærlighet for grønt er spillbransjen. bet365 er et av de mest populære spillselskapene på nett for spilling på oddsen, og de har et svært så gjennomtenkt design på sine nettsider. Grønn er selve bakgrunnsfargen, og i tillegg bruker de hvit, gul og grå som forgrunnsfarger. Grå-/sortskalaen er for øvrig på tredjeplass over mest brukte farger, mens gul ligger på fjerdeplass.
Fargekombinasjoner og kontraster
Det ideelle er å gå for én bakgrunnsfarge og et lite antall forgrunnsfarger – og ikke glem at fargekontrasten må være optimal. Her kan fargesirkelen være til god hjelp. Bakgrunnsfargen kan gjerne være av den tiltrekkende sorten, men ikke så mye at den drar oppmerksomheten vekk fra fargene som skal oppmuntre de besøkende til handling eller fange oppmerksomheten din av andre grunner. I tillegg til å bruke fargesirkelen til å finne de beste fargekombinasjonene, er det også en rekke nyttige nettsider som kan hjelpe deg. Det finnes mye god informasjon om hvordan du kan bruke farger til å fremme nettsiden din.
Det er også viktig å tenke over fargevalget for overskrifter, ingresser, brødtekst, lenker og handlingsknapper som du ønsker ekstra oppmerksomhet rundt. Det viktigste innholdet må settes i søkelyset ved hjelp av sterke farger – ikke overdriv bruken av sterke farger, for mye av det gode vil stjele oppmerksomheten fra elementene som bør være i fokus.
Vær konsekvent
En felle mange går i er å være litt for ivrige med fargepaletten. For mange farger, og da særlig uten en rød tråd, kan føre til at nettsiden fremstår som kaotisk og useriøs. Det beste er å gå for samme farger på hovedsiden så vel som på alle undersidene.
Det er dessuten ikke bare på nettsiden ting må være konsekvente. Å være lett gjenkjennelig er alfa og omega i dagens konkurransesamfunn, så det gjelder å gå for minneverdige farger og design, og deretter holde seg til disse i alle kanaler.