Du har trolig hørt både VR og AR bli nevnt i ulike sammenhenger. Det står for virtual og augmented reality, som oversettes til virtuell og utvidet virkelighet på godt norsk. Hva betyr egentlig dette, og hva kan det brukes til?
Virtuell og utvidet virkelighet
Med virtuell virkelighet forsøker man å erstatte sanseinntrykkene mest mulig ved hjelp av virtuelle inntrykk. Dette skal oppnå en illusjon om at brukeren befinner seg et annet sted, som kan være oppdiktet eller virkelig. Syns- og hørselsinntrykk blir erstattet ved hjelp av skjermer eller linser og hodetelefoner for å skape den ultimate effekten. Det seneste tilskuddet i VR-utviklingen er en høyteknologisk VR-drakt. Drakten er en krysning mellom en menneskelig kropp og den digitale verden, og skal blant annet brukes i miliæret for avansert opplæring. Utvidet virkelighet skiller seg fra virtuell virkelig ved at hensikten er å tilføre illusjoner til virkeligheten, ikke erstatte den. Kombinasjonen av illusjoner og virkeligheten skaper dermed en ny helhetsopplevelse.
Spill og underholdning
Virtuell virkelighet assosieres kanskje oftest med spill. VR-teknologien har virkelig begynt å etablere seg i spillverdenen, til og med casinoer har begynt å inkludere teknologien i utvalgte spill som Jack and the Beanstalk, Miss Midas, VR Roulette og VR Blackjack. På nettkasino kan man spille VR-spill med casino bonus på nett. Det er foreløpig ikke mange VR-casinoer og VR-spill på markedet, men mye tyder på at det er fremtiden for nettcasinoer så vel som data- og videospill. Spesielt Playstation har satset stort på VR-spill og teknologi, men også HTC og Samsung har utviklet utstyr som tar mobilspill og videotitting på mobilen til nye høyder.
Pokémon Go er et godt eksempel på hvordan AR-teknologien kan brukes i spill: digitalt tilleggsinnhold blir lagt oppå bildet, her i form av Pokémon som dukker opp på skjermen. Også de populære Snapchat-filtrene er AR-teknologi, det samme gjelder når forretninger som Ikea og Wayfair lar deg prøveplassere møbler i rommet ved hjelp av mobilen.
Andre populære bruksområder
Virtuell og utvidet teknologi har blitt brukt for simulatorer i lang tid. I tillegg til spill og underholdning blir simulatorer brukt for å gi opplæring til blant annet piloter i flysimulatorer og båtførere i båtsimulatorer. Forsvaret bruker teknologien i en rekke ulike våpengrener for å gjøre soldater bedre til å navigere og bekjempe fiender. VR og AR er også blitt vanlig blant idrettsutøvere som en del av det faste treningsopplegget, spesielt i idretter der man må trene på finmotorikk og balanse.
Et annet viktig bruksområde for virtuell virkelighet er medisin, da man kan simulere blant annet bevegelser og følelser. Stadig flere kirurger bruker VR for å trene på tekniske prosedyrer fordi det er en trygg og risikofri måte å utvikle og forbedre teknikken og forståelsen på. VR-teknologien er blitt populær innen behandling og rehabilitering, og blir anvendt til alt fra behandling av fobier til slagrehabilitering.
Sunnaas HF i Norge satser sterkt på teknologien, og opprettet en Virtuell rehabiliteringslab i 2014. Virtuell og utvidet virkelighet har en rekke ulike bruksområder i dag, og gjør inntreden på stadig flere områder. Med dagens utvikling ser det ut til at kun fantasien vil kunne sette grenser for mulighetene i fremtiden.