VR står for Virtual Reality, eller virtuell virkelighet som det heter på godt norsk. Mange tenker kanskje at VR-spill er en relativt ny ting, men de går faktisk helt tilbake til 90-tallet. Så hva er det egentlig?
En mindre vellykket start
VR-teknologien forsøkte å etablere seg i spillverdenen så tidlig som på 90-tallet, men det gikk ikke helt som utviklerne eller brukerne hadde håpet på. VR-simulatorer var å finne rundt omkring i spillehaller og fornøyelsesparker, og spillutviklere som SEGA og Nintendo utviklet egne VR-enheter. Etter enormt mye medieomtale var forventningene skyhøye, men det førte også til at fallhøyden var like stor da det viste seg at datidens teknologi ikke var klar for VR-spill. Det var en skuffende brukeropplevelse fordi det rett og slett ikke var virkelighetsnært nok, mange rapporterte tilbake om kvalme og hodepine under og etter bruk, levetiden på enhetene var ikke noe å skryte av og prisene var altfor høye.
Nintendo lanserte sin egen VR-konsoll i 1994, men skjermen viste bare fargen rød og brillene manglet sensorer som fanget opp hodebevegelser. Etter ett års tid med skuffende salg og dårlige tilbakemeldinger innså de at det var en flopp, og det skulle ta lang tid før det ble satset på VR-spill igjen.
Endelig klare for VR-spill
I dag er VR godt etablert i spillverdenen, og er omsider blitt bedre tilgjengelig for folk flest. Det var noen år der det først og fremst var forbeholdt de spesielt interesserte som var villige til å grave litt ekstra dypt i lommeboken. VR-teknologien har omfavnet de fleste spillsjangre, fra eventyrspill til sportsspill, og har i dag også begynt å etablere seg i e-sportmiljøet. Nå arrangeres det også egne VR e-sportturneringer, og mange har spådd at dette er fremtiden for gaming. Playstation har satser stort på VR-spill og VR-utstyr de senere årene, men teknologien er definitivt ikke forbeholdt rene spillkonsoller.
VR for PC og smarttelefoner øker stadig i popularitet, og har bidratt til at teknologien er blitt tilgjengelig for flere. Det stadig voksende utvalget av VR-utstyr i butikkene er et sikkert tegn på at vi endelige er klare for VR-spill. Smarttelefoner har fått mye av æren for at VR har opplevd en kraftig vekst de senere årene, da de fleste i målgruppen har en mobil med tilfredsstillende skjermoppløsning, akselerometer, gyroskop og magnetometer som fanger bevegelsene til telefonen. Facebook, Oculus, Google og mobilprodusenter investerer mye i VR i tillegg til spillprodusentene, og det skal bli spennende å følge med på utviklingen.
Hva er så bra med VR?
Hensikten med virtuell virkelighet er å erstatte sanseinntrykkene ved hjelp av virtuelle inntrykk. Det skapes en illusjon om at spilleren befinner seg et helt annet sted, nemlig i selve spillet hvor man som regel fungerer som en deltakende karakter. Med skjermer eller linser og hodetelefoner blokkeres den virkelige verden ute for den ultimate effekten. Et mål mange utviklere har er at VR skal sørge for en helt unik sosial opplevelse, og at du skal kunne leve deg helt inn i spillet sammen med andre medspillere som befinner seg andre steder i verden. Kanskje blir VR-teknologien og deriblant VR-spill den nye hete måten å henge sammen med venner på eller møte nye bekjentskaper.