I teorien virker det ganske enkelt å bygge et team med gode ansatte. Du legger ut noen annonser om ledig stilling, skummer gjennom jobbsøknader, og gjør avtaler for jobbintervjuer. Hvor vanskelig kan det være? Vel, som mange entreprenører kan bekrefte, er ansettelsesprosessen ofte mer komplisert og nyansert enn det.
Å ansette det rette teamet kan hjelpe deg med å se bedriftens visjon bli oppfylt, mens det å ansette feile personer kan føre til katastrofe. Bedriftseiere blir for ofte for opptatt av å ansette for å oppfylle sine kortsiktige mål. De tenker ikke på langsiktige vekstplaner. Det betyr at når selskapene vokser og utvikler seg, må de gjenta ansettelsesprosessen igjen og igjen, drenering av tid og penger de ikke har.
#1 Lag en langsiktig plan
Nye bedriftseiere er ofte for ivrige og går for fort frem, og gjør ansettelsesbeslutninger basert på bransjestrender eller bemanningsmodeller. Det er viktig å ta seg tid til å planlegge virksomhetens langsiktige strategi og budsjett.
For eksempel, de fleste snakker idag om å bygge et sterkt nettverk av influencere. Dette er kostbart, og mange gaper for høyt for tidlig, uten å vite effekten av markedsføringen.
I virkeligheten kan det ta noen måneder før du har det riktige budsjettet på plass for effektivt å opprettholde et sterkt influenereringsnettverk. Å lage en langsiktig plan vil hjelpe deg med å lage planer og tidslinjer for å holde dine ansettelsesmål på sporet.
#2 Vær spesifikk
Når jobbsøkere søker på en jobb, tilpasser de ikke deres CV eller tidligere arbeidserfaring for å passe selskapets behov. Dette betyr at du ender opp med 100 jobbsøknader som alle ser like ut. Jo mer målrettet og omfattende jobbbeskrivelsen din er, desto bedre sjanse har du til å tiltrekke deg relevant talent.
I tillegg vil du ved å beskrive hvert aspekt av stillingen, samt personlighetstrekkene du søker hos kandidater, gi deg en bedre ide om personen du søker. Det er lett å være vag når du legger inn en jobbannonse, men dette fører vanligvis til at man ikke tiltrekker seg de rette folkene for din bedrift, og kan føre til problemer.
#3 Implementer henvisningsprogrammer
Henvisninger kommer ofte fra eksisterende foretningsforbindelser og bekjente, noe som betyr at dine egne medarbeidere allerede har startet rekruteringsprosessen for deg. Når en medarbeider fremlegger en henvisning, indikerer de at de tror at denne personen har talent og personlighet som kan passe inn i bedriftskulturen.
Videre, fordi henvendte kandidater blir hentet inn fra sine egne kontakter, kommer de til jobbintervjuet med et klarere bilde av bedriftskultur og mål. Refererte kandidater er sikre på at deres venn eller tidligere kollega ikke ville sette dem opp for en jobb hos et selskap med lav moral eller uklare mål. Faktisk er 65% av refererte ansatte fornøyd med jobbene sine, og er sikre på deres evne til å oppfylle stillingenes krav.
#4 Intelligens vs erfaring
Erfaring er regnet som den viktigste egenskapen når det gjelder å samle et sterkt team. Og for mange jobber er mange års erfaring en nødvendighet. Arbeid som er teknisk avansert, og krever omfattende forståelse av systemer, trenger erfaring for å bygge opp nye ferdigheter.
For eksempel vil en markedsføringsleder med interesse for produktutvikling, men ingen reell konkret erfaring, nok ikke fungere. Imidlertid kan noen ganger ansette noen med for mye erfaring bli feil også.
La oss si at du intervjuer en kandidat med 15 års designerfaring hos et stort byrå for å lede designarbeidet ved bedriften din. Fordi kandidaten har vært i et bestemt miljø så lenge, kan de tro at deres tilnærming er den eneste tilnærmingen. Derfor er det viktig at den personen man ansetter har evnen til å ta et skritt tilbake fra sine egne vaner, og prosesser og revurdere deres tilnærminger i sammenheng med bedriftens forretningsmodell.
#5 Veiledning og oppmuntring
Ansettelsesprosessen slutter ikke når ansettelseskontrakten er signert. For ofte glemmer bedriftsledere at selv høyt kvalifiserte ansatte trenger veiledning og oppmuntring i begynnelsen. Den nye medarbeideren har personlige karriere mål, og det er viktig å gjøre en ekstra innsats for å stimulere utviklingen deres, som vil hjelpe deg å bygge et sterkere og lengre arbeidsforhold.
#6 Få hjelp av profesjonelle
Gode team kommer ikke av seg selv, og er ofte resultatet av langsiktig planlegging. Å slurve med ansettelsesprosessen eller fokusere for mye energi på feile områder, er ikke bare økonomisk kostbart; det vil også svekke moralen til det voksende teamet ditt.
Det finnes flere gode bedrifter i Norge som jobber spesikt med rekruteringsarbeid for bedrifter. En av dem er IFO – Institutt for Organisasjonsutvikling, som i mer enn 50 år har arbeidet med leder- og organisasjonsutvikling herunder rekruttering og forretningsutvikling. Har man ikke erfaring nok selv, kan en investering på dette området bli gull verdt i det lange løp.